Komponujte lépe

Komponujte lépe
zpět

Pro mě osobně je komponování tou nejoblíbenější a nejzábavnější činností při vytváření mých fotografií. Není nic lepšího než v momentě, kdy víte, že jste našli místo se skvělým potenciálem, k němu přistoupit tak, aby vypadalo co nejlépe i na výsledné fotografii. Někdy to však není vůbec jednoduché. Následující článek vám pomůže vaše kompozice udělat ještě působivější než doposud.

1. využívejte optické těžiště (1)


Každý asi slyšel o zlatém řezu, pravidlu třetin a Fibonacciho posloupnosti. V kostce řečeno se jedná o poměr stran obdélníku a v přírodě je snadno k nalezení třeba na ulitách plžů. Renesanční malíři tyto znalosti postupně začali uplatňovat při studiu ideální kompozice, poměru stran a perspektivy. A přišli na to, že důležité prvky v obraze jako například vzdálený horizont či hlavní objekt je vhodné zasadit mimo střed. Je to krásné pravidlo. Pravidla ovšem fungují spíše jen v teoretické rovině, v té praktické se stávají lehce zbytečnými.

Zvláště při komponování složitých scén je vhodné zaměřit se spíše na optické těžiště. Optické těžiště je místo, ve kterém divákovo oko spočine v momentě, kdy si vychutná zbytek snímku. Může to být hlavní objekt snímku nebo třeba jen flíček světla na horizontu (nebo až v nekonečnu). Při zakomponování slunce automaticky počítejte s tím, že se stanem optickým těžištěm, protože svým jasem a významem velmi rychle upoutá divákovu pozornost. V praxi je těžištěm ten objekt, který i vy sami během focení nejvíc sledujete, v horách je to například ten nejvyšší štít.

 

 

2. hledejte co nejlepší popředí


Fotografie je dvourozměrné médium a vy do ní potřebujete dostat trojrozměrnou scénu před vámi . Nejsnáze vám k tomu pomůže popředí snímku. Hledejte cokoliv typického pro prostředí, kde fotografujete. Může to být květina, struktura na skále, spadané listí, kapradí, ztrouchnivělé kmeny a pařezy stromů, různé pukliny, led, závěje sněhu nebo odraz ve vodě. Běžte s fotoaparátem k popředí, co nejblíže to bude možné, využijte zkreslení vašeho širokoúhlého skla k vytvoření nečekané perspektivy.

 

 

3. využívejte vedoucí linie


Pamatujte, že jedinou přímkou rovnoběžnou se stranami vašeho snímku může být pouze horizont. Snažte se všechny přímky komponovat do diagonály a nechte je, aby z rohu vašeho snímku zavedly divákovo oko od popředí k druhému plánu, hlavnímu objektu a optickému těžišti. Váš širokoúhlý objektiv tento efekt ještě zvýrazní a efektní kompozice je na světě. Využijte opět spadané kmeny stromů, řeky, potoky, pukliny na skalách nebo i mraky na obloze. Přímky, které jsou rovnoběžné s horizontem budou naopak pro oko působit jako překážka, kterou ,,musí přeskočit“. Kolmice na horizont zase vytvoří dojem vězeňské cely a stísněnosti prostoru.

 

4. komponujte barvy a světlo


Mějte na paměti, že pokud se na vašem snímku v těsné blízkosti objeví modrá a oranžová nebo červená a zelená, tak stojí za to těmto barvám dát dostatek prostoru ve vaší kompozici. Jedná se o takzvané komplementární barvy, jsou si navzájem kontrastem a zároveň se skvěle doplňují jakožto studená-teplá barva a automaticky zaujmou oko diváka. Také platí, že teplé barvy spíše vystupují do popředí a studené barvy ustupují do pozadí. Zakomponujte proto teplé barvy do druhého plánu či až do pozadí a studeným barvám věnujte popředí. Myslete také na to, že teplé a velmi světlé tóny vždy přitahují pozornost. Velmi často se stávají optickými těžišti v nekonečnu. Komponujte je blízko horizontu.

 

5. zjednodušujte


„Dokonalosti není dosaženo, když už není, co přidat, ale tehdy, když už není co odebrat.“

                                                                                                          Antoine de Saint-Exupéry

Lidský mozek má neustálou tendenci okolní realitu zjednodušovat a při fotografování je to úplně stejné. Velmi často je komponování hledáním kompromisů, kdy jste nuceni zvažovat, kolik prostoru u kraje snímku necháte květu dole v popředí a kolik mraku na obloze. Když přidáte centimetr u jednoho, uberete centimetr u druhého. Malým posunem na jedné straně, můžete způsobit velký posun horizontu či stěžejního motivu snímku.

Tímto pátým tipem se v podstatě dá shrnout výše popsané. Komponujte podle fotografované scény, ne podle pouček. Nebojte se v rámci kompromisu pravidla i porušit. Mějte na paměti, že komponování je v podstatě jen zjednodušování a interpretování nekonečně složité přírodní scenérie pro vaše a divákovo oko. A hlavně si vaše další toulání s fotoaparátem pořádně užijte.

 

1 – Naučte se fotografovat dobře Krajiny, Guy Edwardes, str. 57

 

Napsáno pro server Fotorádce.cz



Rok 2018

Rok 2018

Nikon D3400

Nikon D3400

Nová tvorba, říjen 2017

Nová tvorba, říjen 2017


Fotografická kniha

Fotografická kniha
KRAJINA VE FOTOGRAFII

Chcete si vychutnat mé snímky v knižní podobě? Můžete si objednat mou knihu Deset let fotografem s průřezem mých nejlepších fotografií.

Cena 890,-
Fotografická kniha