Zhruba před rokem jsem začal uvažovat o pořízení nového fotoaparátu. Začal jsem mít pocit, že služebně si ho zasloužím a že můj Olympus E520 už patří do důchodu. V únoru tohoto roku jsem fotil drobné ledové jeskyně na Odře s fotoaparátem místy až 3 centimetry pod vodou v minus 10 stupních Celsia. Po půlhodině mi dal Olympus po téměř 9 letech focení sbohem. A já se tak ocitl v nové situaci. Poprvé v životě a po deseti letech focení jsem si musel vybrat a koupit nový foťák. Do té doby jsem fotil první dva roky s bratrovým Panasonicem DMC FZ 50 a následně právě s Olympusem, který jsem vyhrál v soutěži FotoAkademie v roce 2008.
Myslel jsem si, že už přišel čas na full frame fotoaparát a začal jsem se po nich dívat. Naštěstí jsem byl kolegy fotografy upozorněn na skutečnost, že hloubka ostrosti je u full frame snímačů o dost jiná než o olympusáckého 4/3 a že by mě to mohlo dost překvapit. A měli pravdu, překvapilo mě to i u APS-C od Nikonu, ale k tomu se dostanu později. Skvělým nástrojem při výběru fotoaparátu je srovnávač laboratorních testů snímačů a objektivů DxO Mark. Pro mě jakožto krajináře jsou nejdůležitější dva faktory, které spolu navzájem souvisí. Je to míra šumu a dynamický rozsah. Vše ostatní je věc objektivu a mojí schopnosti s foťákem pracovat. S Olympusem E520 jsem byl zvyklý skládat pokaždé až 5 expozic dohromady, abych docílil rozumné míry dynamického rozsahu. Což zabere nějaký čas a navíc v případě pohybujících se prvků v obraze to může být i nemožné. DxO Mark mi pomohl najít fotoaparát s ideálním poměrem cena/požadovaný dynamický rozsah. A tím byl loni i letos Nikon D3400. Z tehda 98 možných celkových bodů jich měl 86. Dynamický rozsah má 13,9 EV. Pro srovnání full frame Canon EOS 6D Mark II má pouze 11,9 EV a celkové skóre 85 a to je pětkrát dražší než Nikon D3400. Canon má sice lepší výsledky při vysokém šumu, není to pro mě ovšem tak podstatný parametr jako právě zmíněný dynamický rozsah. Rozhodnutí bylo tedy jasné, pořídil jsem Nikon.
První dojmy po rozbalení byly velmi dobré. Po prvních několika snímcích bylo krásně patrné, že požadavek na dynamický rozsah je splněn. Na druhou stranu mě zklamalo několik věcí. Největší mínus je fakt, že foťák nemá možnost předsklopení zrcátka a může se tedy stát, že výsledný snímek je neostrý kvůli pohybu zrcátka. Při spuštění mě přivítalo nějaké zvláštní menu, které se mě snažilo provést fotoaparátem. Také ergonomie a umístění tlačítek mi po několika hodinách s foťákem přišla nelogická. Překáží mi hlavně spínač videa, takže jsem několikrát nechtěně při focení natočil několik video sekvencí. Tělo fotoaparátu je plastové, oproti Olympusu působí levněji a křehčeji. Zvažoval jsem i dražší Nikon D7300, který působí mnohem robustněji. Zkoušel jsem si ho v obchodě. Mouchy jako D3400 nejspíš nemá. Určitě má předsklopení zrcátka, lepší ergonomii a bude i odolnější. Na druhou stranu mě jeho Menu a možnosti nastavení přišly až zbytečně obsáhlé. A cena těla v té době byla oproti D3400 téměř dvojnásobná. Filozofie Nikonu je nejspíš taková, že dá do všech svých zrcadlovek od entry level až po profi špičkové snímače a foťáky odliší jen zpracováním těla a možnostmi nastavení. Mě osobně přišlo zbytečné dát dvojnásobnou cenu jen za lepší tělo a možnost předsklopit zrcátko (ostatní funkce D7300 bych nevyužil). Uvidíme, jak dlouho vydrží mé drsné zacházení D3400. Poté zvážím, jaké tělo skutečně potřebuju.
Co se samotného focení týče, tak mě Nikon potěšil hlavně svým dynamickým rozsahem. Doporučuji nastavovat režim snímání ze Standard na Flat (plochý) a podexponování o 0,7 až 1,7 EV. Jako krajinář jednoduše potřebuju, aby výsledný snímek byl co možná nejšedivější a RAW zachytil všechny tóny histogramu a já jen přidával kontrast v počítači. U scén, kde jsem s Olympusem skládal 3 expozice, jsem s Nikonem schopen pohodlně zachytit vše jen jedním snímkem. Na druhou stranu musím častěji spojovat snímky kvůli hloubce ostrosti. To mě velmi překvapilo. S Olympusem jsem byl zvyklý na mnohem větší hloubku ostrosti. Nečekal jsem až takový rozdíl. S tím souvisí i kontrola snímků na displeji. U Nikonu musím snímek silně přiblížit, abych poznal, jestli jsem zaostřil správně. Z počátku jsem dokonce několikrát přišel domů se snímky, které jsem považoval za ostré a v počítači zjistil, že tomu tak zdaleka není. Prohlížení 24 megapixelových snímků na malém displeji foťáku jednoduše způsobuje tento problém. Co se týče focení na vyšší ISO, tak jsem zatím nepozoroval výraznější problémy. S Nikonem lze pohodlně fotit i na ISO 800 až1 600 bez stativu. Přiznám se, že zatím nemám pečlivě odzkoušené odšumění ve fotoaparátu. Připadá mi velmi silné a moc ho nepoužívám na rozdíl od Olympusu, kde jsem ho používal často. Na druhou stranu odšumění není tolik nutné. Bohatě stačí snímek odšumit v počítači v RAW konvektoru. Chystám se na focení nočních scén v zimě, tam se uvidí, jak si snímač poradí a dopřesním tuto oblast.
Celkově musím Nikon D3400 pochválit a každému doporučit. Splnil to, kvůli čemu jsem si ho kupoval. Před koupí jsem si myslel, že takových výsledků dosáhnu jen s full frame. To, že mi takové snímky polezou z fotoaparátu za 13 000,- mě ani ve snu nenapadlo. Díky fotoaparátu a objektivu s větším rozsahem ohnisek jsem si rozhodně rozšířil možnosti toho, co můžu zachytit. Snímky jsou technicky lepší a fotoaparát je pohotovější. S Olympusem se mi bouřku s bleskem zachytit nepovedlo, s Nikonem ano. Takže zatím spokojenost. Ale uvidíme. Zima přichází a teprve na horách v zimě se ukáže, jak moc se můžu na foťák spolehnout. Pro jistotu mám v záloze opět vyhraný Olympus OM‑D E‑M10 Mark II.
Snímek před úpravou v počítači. Jediná expozice zachycuje veškeré tóny s přepalem pouze ve slunci. Dokonce lze vidět modrou oblohu mezi stromy. To bylo s Olympusem nemyslitelné. Na druhou stranu jsem musel spojit další snímky pro dokreslení ostrosti na listech v pravo a větvičkách.
Výsledný snímek po úpravách. Bylo nutné spojit 3 roviny zaostření, snímek oříznout, přidat kontrast, upravit tonalitu, jas a barvy. Zhruba 2 hodiny práce v počítači.
Fotografická kniha
KRAJINA VE FOTOGRAFII
Chcete si vychutnat mé snímky v knižní podobě? Můžete si objednat mou knihu Deset let fotografem s průřezem mých nejlepších fotografií.
Cena 890,-